Obiektywy zaprojektowane dla matryc APS-C mogą być używane na aparatach z pełną klatką (Full Frame), ale nie zawsze jest to idealne rozwiązanie. Oto najważniejsze informacje:
Spis treści artykułu
1. Vignette i ograniczenie pola widzenia
Obiektywy APS-C rzutują mniejszy obraz na matrycę niż obiektywy Full Frame. Kiedy taki obiektyw jest używany na aparacie pełnoklatkowym, obraz może mieć widoczne czarne narożniki (vignette), ponieważ obiektyw nie pokrywa całej powierzchni matrycy.
2. Tryb crop w aparatach Full Frame
Niektóre aparaty Full Frame automatycznie przełączają się w tryb crop po zamontowaniu obiektywu APS-C. W tym trybie aparat wykorzystuje tylko centralną część matrycy, co eliminuje problem vignette, ale zmniejsza rozdzielczość zdjęć (np. z 24 MP do około 10 MP, zależnie od aparatu).
3. Adaptacja w praktyce
- Canon EF-S: Obiektywy APS-C Canona (EF-S) fizycznie nie pasują do pełnoklatkowych aparatów Canon z mocowaniem EF.
- Nikon DX: Obiektywy DX można zamontować na pełnej klatce Nikon (FX), ale aparat automatycznie przełącza się w tryb crop.
- Sony E: Obiektywy APS-C z mocowaniem Sony E pasują do aparatów Full Frame z tym samym mocowaniem, ale wymagają użycia trybu crop.
- Fujifilm X: Fujifilm produkuje jedynie aparaty APS-C i średnioformatowe, więc obiektywy APS-C nie są kompatybilne z pełną klatką.
4. Jakość obrazu
Choć użycie obiektywów APS-C na pełnej klatce jest możliwe, często prowadzi do pogorszenia jakości obrazu (mniej szczegółów, mniejsza rozdzielczość).
Podsumowanie
Jeśli masz aparat pełnoklatkowy, lepiej inwestować w obiektywy zaprojektowane specjalnie dla tego formatu. Obiektywy APS-C mogą być rozwiązaniem tymczasowym lub ekonomicznym, ale ich pełne wykorzystanie wymaga kompromisów.